Management Buy Out (MBO) is een overnamevorm waarbij je als management de aandelen overneemt van de eigenaar. Dat kan in je eentje of met meer personen uit het managementteam en het kan om alle aandelen gaan of om een gedeelte ervan. Een management Buy Out betekent dus dat je als management de eigenaar van het bedrijf waar je werkt uitkoopt.
Management buy-in betekent dat een persoon van buiten het bedrijf de onderneming overneemt door een deel of alle aandelen van het bedrijf te kopen. Het is een vorm van bedrijfsovername.
Een specifiek kenmerk van een management buy in is het feit dat iemand zich van buiten het bedrijf inkoopt in de organisatie. Dit kan gaan om een deel van het aandelenbelang maar ook om 100% van de aandelen. Anders dan bij een management buy out waar iemand vanuit het bedrijf zelf de onderneming overneemt.
Als koper is het goed om te kijken naar jou toegevoegde waarde/unieke eigenschappen voor de onderneming. Op deze manier kun je niet alleen zorgen voor waarde creatie en groei van het bedrijf maar hierdoor geeft deze rol ook veel voldoening en energie.
Een management buy-out is een vorm van bedrijfsovername waarbij je het bedrijf overneemt waar je werkzaam bent. Dit kan samen met één of meer collega’s maar ook alleen. Een management buy-out komt niet alleen bij grote multinationals voor maar ook bij (familie)bedrijven waar geen opvolging binnen de familie is. Voor de eigenaar van het bedrijf heeft een management buy-out vaak de voorkeur boven het verkopen van de onderneming aan een onbekende. Voor het personeel is de overgang dan minder groot, ze kennen immers de collega’s al goed die het bedrijf overnemen. Dit geeft minder onrust onder de mensen.
Bij een management buy out wordt het bedrijf overgenomen door het bestaande management, bij een management buy in wordt het bedrijf overgenomen door een extern managementteam of bedrijf. Het verschil tussen een management buy out en een management buy in zit dus in waar de overnamepartij vandaan komt, vanuit de organisatie of van erbuiten.
Er zijn verschillende mogelijkheden voor het financieren van een management buy out. Denk aan een lening bij de bank, een private investeerder of zelfs een achtergestelde lening van de verkoper. Vaak zien we een combinatie. Afhankelijk van je persoonlijke situatie, de hoeveelheid eigen vermogen en de financieringsmogelijkheden die er op dat moment in de markt zijn, wordt de beste optie gezocht.
Een bedrijf overnemen doe je samen met een Eijgen Finance overname specialist. De voordelen van samenwerken met Eijgen Finance:
- Een ruime ervaring met het financieren van overnames. Dit zorgt voor een realistisch en haalbaar traject
- We kijken niet alleen of we het kunnen financieren maar bepalen ook gezamenlijk wat een gezonde financieringslast is
- Onafhankelijk en objectief advies
- Verkrijgen van inzicht in de waarde van het bedrijf
- Ondersteuning bij de onderhandelingen
- Reële adviestarieven
Wanneer je op het punt staat om het bedrijf over te nemen waar je werkt, een management buy out, dan kun je behoefte hebben aan onafhankelijk advies, een waardebepaling van het bedrijf en/of hulp bij de financiering van de overname. Voor elk van deze aspecten kun je gebruikmaken van de ervaring en expertise van één van onze overname specialisten.
Het doel van een MBI (management buy-in) is het overnemen van een bedrijf. Voor de eigenaar van het bedrijf zorgt een MBI voor het voortbestaan van de onderneming. Voor de koper van het bedrijf zorgt een MBI voor een carrière stap.
Een management buy-in, oftewel een bedrijf overnemen zonder geld is niet mogelijk. Elke financier vraagt een gedeelte inbreng van eigen vermogen. Hoeveel dat is dat hangt af van de overnamesom, de waarde van het bedrijf.
Een management buy-in begint vaak eerst met het bepalen van je eigen doelstelling. Je kijkt welk type bedrijf past bij jou interesse maar vooral je competenties. Na deze inventarisatie begint de zoektocht naar een geschikt bedrijf, soms ontstaat dit uit eigen netwerk maar vaak ontstaat er een match via een overnameadviseur.
Het is belangrijk om eerst goed te onderzoeken wat een haalbare opzet is om daarna te starten met de onderhandelingen. Een voorverkenning van de financieringsmogelijkheden is hierbij een zeer belangrijk onderdeel. Met een goede voorbereiding kun je onderbouwd in onderhandeling gaan en laat je zien dat je een serieuze partij bent.
Bij het bereiken van een overeenstemming over de waardering, maar ook de voorwaarden is het belangrijk om de afspraken zorgvuldig vast te leggen. Hierna is het de taak om een passende financiering te regelen voor de overname. Een adviseur van Eijgen Finance kijkt niet alleen of het financierbaar is maar ook of de opzet passend is bij de toekomstplannen. Hierbij kijken wij onder andere naar de benodigde investeringen in de toekomst maar ook eventuele schommelingen in de liquiditeit of een behoefte aan extra werkkapitaal door groei van de onderneming.
Op deze vraag valt geen eenduidig of algemeen antwoord te geven. Het taxeren van een horeca onderneming is heel anders dan een taxatie van een onderneming uit een andere branche. De waarde van goodwill bij een horeca onderneming is zeer afhankelijk van verschillende factoren zoals winstgevendheid, locatie en overheidsbepalingen ter plaatse, courantheid, verwachtingen omtrent groei en potentie, gewildheid, naamsbekendheid en ga zo maar door.
De waarderingsmethoden variëren van vuistregels op basis van een bepaalde factor maal de omzet of de (genormaliseerde) nettowinst tot discounted cashflow methode (puur rekenkundig). Het is raadzaam om bij de waardering voorafgaand aan de overname altijd een gespecialiseerde adviseur in te schakelen.
Ja, goodwill moet altijd geboekt worden op de balans. De afschrijving dient te worden gematcht aan de verwachte “gebruiksduur”.
Goodwill op de balans van de onderneming wordt doorgaans gepresenteerd onder de Vaste Activa, als immateriële vaste activa. De afschrijving ten laste van het jaarlijkse resultaat vindt doorgaans plaats op basis van een periode van 10 jaar.
Allereerst moet er wel sprake zijn van een feitelijk betaald bedrag aan goodwill. We spreken over goodwill voor een onderneming, als er sprake is van een verschil tussen de daadwerkelijke prijs die betaald wordt voor een onderneming en de waarde waarvoor het in de boeken stond. Doorgaans bij een activa-passiva transactie wordt dit verschil betaald door de koper van de onderneming met het oog op verschillende factoren en omstandigheden die de overname voor de koper aantrekkelijk maken (zoals naamsbekendheid, groei van de onderneming, potentie etc).
Die betaalde goodwill is fiscaal aftrekbaar voor de koper, maar uitsluitend bij een activa-passiva transactie. Bij een aandelentransactie is fiscale aftrek goodwill niet mogelijk. Echter, als de koper na de overname zou besluiten de gekochte onderneming inclusief de goodwill in te brengen in een besloten vennootschap, ontstaat er in beginsel wel fiscaal aftrekbare goodwill, namelijk in die BV.