Allereerst moet er wel sprake zijn van een feitelijk betaald bedrag aan goodwill. We spreken over goodwill voor een onderneming, als er sprake is van een verschil tussen de daadwerkelijke prijs die betaald wordt voor een onderneming en de waarde waarvoor het in de boeken stond. Doorgaans bij een activa-passiva transactie wordt dit verschil betaald door de koper van de onderneming met het oog op verschillende factoren en omstandigheden die de overname voor de koper aantrekkelijk maken (zoals naamsbekendheid, groei van de onderneming, potentie etc).
Die betaalde goodwill is fiscaal aftrekbaar voor de koper, maar uitsluitend bij een activa-passiva transactie. Bij een aandelentransactie is fiscale aftrek goodwill niet mogelijk. Echter, als de koper na de overname zou besluiten de gekochte onderneming inclusief de goodwill in te brengen in een besloten vennootschap, ontstaat er in beginsel wel fiscaal aftrekbare goodwill, namelijk in die BV.
De meest voorkomende manier om je in te kopen in een bedrijf is het verkrijgen van aandelen in het bedrijf. Een andere mogelijkheid is het aangaan van een joint venture of partnerschap met de bestaande eigenaren van het bedrijf.
De overdracht van een familiebedrijf aan de volgende generatie kan zowel een complex proces als een kans zijn om de continuïteit van het familiebedrijf te waarborgen. Een vroegtijdige planning is daarbij belangrijk. Begin zo vroeg mogelijk met de planning van de overdracht om een goede strategie te ontwikkelen en mogelijke obstakels tijdig in beeld te hebben. Maak een duidelijk opvolgingsplan waarin de volgende generatie wordt betrokken. Betrek de toekomstige leiders vroegtijdig in het bedrijf en geef ze de mogelijkheid relevante opleidingen te volgen en ervaringen op te doen om hen aan de benodigde vaardigheden en kennis te helpen.
Wanneer je kiest voor een aandelentransactie verwerf je een deel van het eigendom. Deze aandelen vertegenwoordigen een percentage van de totale waarde van het bedrijf en geven recht op een deel van de winst en zeggenschap in het bedrijf.
Een management buy-in begint vaak eerst met het bepalen van je eigen doelstelling. Je kijkt welk type bedrijf past bij jou interesse maar vooral je competenties. Na deze inventarisatie begint de zoektocht naar een geschikt bedrijf, soms ontstaat dit uit eigen netwerk maar vaak ontstaat er een match via een overnameadviseur.
Het is belangrijk om eerst goed te onderzoeken wat een haalbare opzet is om daarna te starten met de onderhandelingen. Een voorverkenning van de financieringsmogelijkheden is hierbij een zeer belangrijk onderdeel. Met een goede voorbereiding kun je onderbouwd in onderhandeling gaan en laat je zien dat je een serieuze partij bent.
Bij het bereiken van een overeenstemming over de waardering, maar ook de voorwaarden is het belangrijk om de afspraken zorgvuldig vast te leggen. Hierna is het de taak om een passende financiering te regelen voor de overname. Een adviseur van Eijgen Finance kijkt niet alleen of het financierbaar is maar ook of de opzet passend is bij de toekomstplannen. Hierbij kijken wij onder andere naar de benodigde investeringen in de toekomst maar ook eventuele schommelingen in de liquiditeit of een behoefte aan extra werkkapitaal door groei van de onderneming.
Het traject om je in te kopen in een bestaand bedrijf kan variëren afhankelijk van de specifieke omstandigheden en wensen van de betrokken partijen. In grote lijnen kent een dergelijk traject de volgende stappen:
– Vastleggen intenties en strategische planning
– Due Dilligence onderzoek
– Onderhandelen
– Executiefase
De kosten van het overnemen van een familiebedrijf kunnen variëren afhankelijk van verschillende factoren, waaronder de omvang van het bedrijf, de branche en de overnamestructuur. De belangrijkste kostenposten waarmee rekening moet worden gehouden bij de overname zijn de overnameprijs, due dilligence kosten, transactiekosten, financieringskosten, belastingen en vergoeding voor adviseurs. Het is goed deze kosten vooraf in beeld te brengen en te budgetteren. Een grondige voorbereiding, inclusief een realistische inschatting van de kosten en mogelijke risico’s, is cruciaal voor een succesvolle overname.
Zorg voor een open en eerlijke communicatie tussen alle partijen. Bespreek verwachtingen, doelen en zorgen om misverstanden te voorkomen. Definieer ook duidelijk de rollen en verantwoordelijkheden van familieleden die betrokken zijn bij het bedrijf en scheid zakelijke en persoonlijke aangelegenheden. Werk daarbij samen met juridische, financiële en zakelijke adviseurs die ervaring hebben met familiebedrijven en bedrijfsovernames. In de tussentijd moet het bedrijf doordraaien. Zorg ervoor dat de kernwaarden en klantrelaties van het bedrijf behouden blijven om de continuïteit te waarborgen.