Het belang van deze drie groepen verschilt. Hoe dichter de groep stakeholders bij het bedrijf betrokken is, hoe groter het belang. Als voorbeeld nemen we de medewerkers van een bedrijf. Wanneer het goed gaat met het bedrijf waar ze werken geeft dat een grotere kans op een baangarantie, op goede werkomstandigheden, draagt het bij aan een fijne werksfeer en maken bijvoorbeeld tevreden klanten het werk voor iedereen leuker. Medewerkers hebben zelf ook veel invloed op het succes van het bedrijf waar ze werken. Immers wanneer een medewerker steken laat vallen dan kan dat invloed hebben op de tevredenheid van klanten, leveranciers of op de werksfeer. Wanneer klanten en leveranciers praten over hun slechte ervaringen dan is dat geen goede reclame en kan het reputatieschade opleveren. Vervolgens kan het nieuwe klanten ervan weerhouden om bij het bedrijf te kopen.
Secundaire stakeholders hebben weer andere belangen die iets verder van het bedrijf af staan. Deze groep heeft een minder persoonlijke band met het bedrijf en komen vaak op voor de belangen van een groep primaire stakeholders. De invloed van deze groep op de reputatie van het bedrijf is wel groot omdat het om partijen gaat die groots kunnen communiceren en hun bevindingen ook groots kenbaar kunnen maken aan het brede publiek. Deze laatste categorie, het brede publiek, staat het verst van het bedrijf af maar kan wel degelijk invloed hebben. Denk bijvoorbeeld aan actievoerders die vervuiling van een bedrijf aan het licht willen brengen of de omwonenden van Schiphol.
Het belang van goede stakeholderrelaties
Relaties met de verschillende stakeholders zijn cruciaal voor een bedrijf. Je kunt je voorstellen dat een werknemer die zich positief uitspreekt over het bedrijf ook een positieve invloed heeft op bijvoorbeeld de werving van nieuwe medewerkers. Een klant die tevreden is over de samenwerking is als een ambassadeur voor de onderneming en kan daarmee potentiële klanten over de streep trekken om ook zaken te doen. Een leverancier waar een goede relatie mee opgebouwd is zal eerder een stapje harder voor het bedrijf lopen of net een betere prijs bieden.
Als we naar bedrijven kijken die een succesvol stakeholdersbeleid voeren, dan zien we dat daar ingezet wordt op wederkerigheid en dat er over en weer een goede communicatielijn is gecreëerd. Met elke stakeholder onderhoud je een relatie en een relatie houdt geen stand als er geen sprake is van wederkerigheid. Een goede relatie houdt ook in dat je aandacht besteed aan het contact en een plezierige vorm van communiceren tot stand brengt. Je zou kunnen zeggen dat wederkerigheid en goede communicatie de sleutel zijn tot succes als het om stakeholders gaat.