Maak werk van werkkapitaal

Vakantieperiode voorbij; heb ik nu wel of niet genoeg liquiditeit voor de komende periode voor mijn bedrijf? Een terechte vraag! Een vraag waar onze adviseur René van Schajik dieper op in gaat in onze nieuwste blog!

Vakantie en liquiditeit

Als eerste is het belangrijk om vast te stellen dat corona alle gebruikelijk theorieën en praktijkervaringen uit het verleden tart. Normaliter neemt de bedrijvigheid en productiviteit door de vakanties af. Hierdoor duurt het even voordat alle bedrijven de geldstromen weer op niveau hebben en het liquiditeitspatroon weer normaal is.

 

Waarom is werkkapitaal belangrijk?

Maar het is van groot belang dat iedereen wel degelijk goed naar zijn liquiditeitsbehoefte kijkt, met in het achterhoofd een extra veiligheidsmarge. Waarom? Dagelijks vernemen wij problemen in de supply chain. Onvoldoende capaciteit om aan de vraag te voldoen of een gebrek aan onderdelen. Kortom goederen worden niet geleverd en de omzet wordt geraakt met als gevolg een verder teruglopende cashflow en liquiditeit.

Nu blijkt in praktijk dat het bedrijfsleven zich over het algemeen goed door de corona crisis heen slaat door de vele regelingen die de overheid in het leven heeft geroepen. Hier komt echter een eind aan. Geen subsidies meer en nog belangrijker: de uitgestelde belastingen moeten afgelost gaan worden. Dit betekent een extra ‘aanslag’ op uw liquiditeit. Nu is de fiscus de beroerdste niet en mag je er vier jaar over doen.

Laten wij een positief element toevoegen: na de krimp in corona tijd neemt uw business weer toe. Dat levert weer extra winst op en helaas ook extra liquiditeitsbehoefte. Uw voorraad moet weer op peil komen, uw debiteuren nemen toe en moeten allemaal gefinancierd worden. In de praktijk blijkt dat de crediteuren maar een klein deel van de toename aan liquiditeitsbehoefte kunnen financieren.

 

Inzicht in liquiditeit

Inzicht verkrijgen in uw huidige en toekomstige liquiditeit is een van de belangrijkste ‘drivers’  na uw vakantie prioriteit nummer 1. Zonder liquiditeit houdt geen onderneming zich staande. Maar hoe kom je aan liquiditeit? Vooral voor kleinere MKB-bedrijven is dit niet altijd gemakkelijk. De traditionele banken hebben vanuit het perspectief van de ondernemer steeds meer afstand gecreëerd door gedigitaliseerde aanvraagprocessen en er is nauwelijks nog een aanspreekpunt op de kantoren om de aanvrager naar krediet te helpen.

 

Eijgen Finance biedt hulp

Reden om te treuren? Ja en Nee. Ja, want de maatschappelijk taak van het bankwezen kalft snel af. Nee, want er zijn tegenwoordig heel veel aanbieders van liquiditeit. Intermediairs als Eijgen Finance, gevestigd door heel Nederland, kennen door het grote landelijke netwerk de weg naar verschillende geldverstrekkers. Wij weten wanneer een financieringsaanvraag succesvol is en waar deze aan moet voldoen. Het is het dagelijkse werk van de adviseurs van Eijgen Finance. Wijzigt het beleid of moet het anders aangeleverd worden? De adviseurs van Eijgen Finance zijn hiervan op de hoogte en geldverstrekkers zoeken zelf contact met Eijgen Finance om hen te informeren. Hierdoor weten wij zeker dat de aanvragen op een kwalitatief niveau zijn, kunnen wij deze snel verwerken, waardoor u ook snel bent geholpen!

 

Neem contact op

Eijgen Finance kan u helpen met het inzichtelijk maken van uw liquiditeitsbehoefte met enige ‘headroom’ (extra ruimte), stelt de financieringsaanvraag die aan de gestelde eisen voldoet voor u op en maakt samen met u de keuze uit de wel meer dan 80 geldverstrekkers die actief zijn. Op naar succesvol ondernemen met voldoende liquiditeit. Meer weten of direct aan de slag met Eijgen Finance neem dan hier contact op.

25 augustus 2021