Kennismaken
Menu
Sluiten

Snelle groei voor Cup Concept door klantgericht en duurzaam zakendoen

Alex ElsingaCup Concept

Zelf een financiering aanvragen, ondanks goede cijfers en nog betere prognoses, bleek een onmogelijke opgave voor Alex Elsinga en Rik de Nekker van Cup Concept Nederland. Het bedrijf verkoopt en verhuurt hard-cup bekers voor de evenementen branche en levert ook aan een groot deel van de eerste- en eredivisie voetbalclubs in Nederland. Onderscheidend van de twee grootste concurrenten is de mate waarin de bekers hergebruikt kunnen worden. Met duurzaamheid loopt het bedrijf ver voor op de regelgeving, een belangrijke reden voor de snelle groei van de afgelopen jaren in combinatie met een klantgerichte manier van zakendoen.

“Voor Corona viel me de enorme hoeveelheid kapotte plastic bekers op de grond me op. Bij elk festival was het hetzelfde, overal een enorme berg plastic afval. Dat moest echt anders en zo is het idee ontstaan voor wat Cup Concept nu is.” vertelt mede-eigenaar Alex enthousiast. Net als bij veel andere ondernemers gooide ook bij Alex Corona roet in het eten en lag zijn nieuwe bedrijf meteen weer op zijn gat. “Dat was nu ook de reden waarom we alleen maar afwijzingen kregen bij financiers. Waar we ook een aanvraag deden, we noemden de evenementenbranche en de deur ging meteen weer dicht.” Thuis uit Alex zijn frustratie bij zijn vrouw die actief is in de  vastgoedwereld. Via haar netwerk kwam Alex in contact met Franke van Eijgen Finance. “Die regelt het wel voor je”, en zo geschiede.

Na een analyse van de cijfers was Franke overtuigd, die financiering ging lukken. “Financiers willen zekerheid en de evenementenbranche heeft natuurlijk rake klappen gehad. De branche krabbelt weer op maar er zijn nog veel problemen waardoor financiers niet snel bereid zijn verder te kijken. Het frustreerde mij mateloos want Cup Concept draait als een tierelier, Alex en Rik zijn slimme ondernemers die de juiste keuzes maken en precies weten hoe ze hun bedrijf toekomstbestendig laten groeien. Ik zag hele goede ondernemingsplannen voor de komende jaren en ik zag ook dat een investering ze verder naar hun doel brengt. Die financiering ging er dus komen, dat was mijn missie!” aldus Franke.

Een goede voorbereiding is het halve werk. “In een geval zoals deze, waar de ondernemer niet in een hokje past, moet je de financieringsaanvraag extra goed voorbereiden en onderbouwen.” zegt Franke. Met een stevig en uitgebreid memorandum zette hij binnen zijn netwerk een aantal aanvragen uit. De voorstellen druppelden binnen en zo kon er een goed aanbod uitgespeeld worden.

Deze investering wordt ingezet voor een grote uitbreiding, twee keer zoveel voorraad, logistieke uitbreiding en extra personeel. “Ik heb Franke straks alweer nodig want ik ben op dit moment druk met de volgende stap. Het reinigen van de bekers gaat nu nog handmatig, als we dit proces kunnen automatiseren dan kunnen we in één keer veel meer met dezelfde mensen.” vertelt Alex verder. Het ondernemerschap spat er bij de mannen van Cup Concept vanaf en het enthousiasme werkt aanstekelijk. Een mooi voorbeeld van hoe een onderneming vol potentie tot zijn recht komt wanneer de juiste krachten gebundeld worden.

Ook overstappen op een duurzaam en klantvriendelijk alternatief voor wegwerp bekers? Cup Concept heeft de oplossing!